Een succesvolle samenwerking tussen Woningstichting Tubbergen en Reparaad

kaw-samenwerking-wst

Ontmoeting met Reparaad

Hanneke de Rijter (Directeur Bestuurder) en Bas Mulhof (Coördinator Vastgoed) vertellen over hun eerste kennismaking met Reparaad: "We kwamen met Reparaad in contact tijdens een netwerkbijeenkomst. We waren toen juist op zoek naar manieren om ons onderhoud beter te organiseren. Via een gesprek kwamen we er al snel achter dat Reparaad ons kon helpen met de niet-bouwkundige kant van reparatieonderhoud," zegt Hanneke.

Gespecialiseerd in reparatieonderhoud

Bas herinnert zich zijn eerste indruk van Reparaad: "Er was meteen een klik met de accountmanager. We waren op zoek naar iemand die de installatietechnische zaken kon regelen. Het ging allemaal heel snel, en dat was precies wat we nodig hadden. Lokale installateurs hadden geen capaciteit of waren niet ingericht op kleinere reparatieverzoeken, terwijl Reparaad hier juist in gespecialiseerd is."

Het eerste jaar

Bas: “We zijn eerst een samenwerking van een jaar aangegaan om te zien of het beviel en om zaken zoals de voorraad voor de servicewagens te bepalen. We hebben maandelijks overleg waarin we bespreken wat goed ging en wat niet. In het begin was het even zoeken naar de juiste afbakening tussen bouwkundig en installatietechnisch werk, maar inmiddels loopt alles soepel. Ook biedt Reparaad een storingsservice die ons 24/7 bijstaat, vooral voor spoedgevallen. Dit is essentieel omdat wij te klein zijn om dit zelf te regelen. Dankzij Reparaad hebben we nu alles goed afgedekt, wat voorheen niet het geval was."

Ontzorgd worden

En hoe is het nu om met Reparaad samen te werken? Bas: "Reparaad ontzorgt ons echt. Het is simpel, maar essentieel: storingen kunnen we nu gewoon doorgeven. Voorheen was dat een probleem. Het is ook prettig voor huurders dat er een vast bedrijf is dat deze zaken afhandelt. Reparaad regelt de installatietechnische aspecten terwijl wij ons richten op bouwkundige kwesties." Hanneke vult aan: “De zekerheid dat reparaties, ook tijdens vakantieperiodes en feestdagen, worden opgepakt, geeft rust. Reparaad is ingericht op dergelijke flexibiliteit en dat is een enorme meerwaarde voor ons."

First-time-fix en huurderstevredenheid

WST meet de first-time-fix en huurderstevredenheid door maandelijkse meetings en een onafhankelijk bureau dat de huurderstevredenheid onderzoekt. "De samenwerking met Reparaad heeft een positieve invloed op onze benchmarkresultaten. Belangrijk voor ons is de snelle communicatie met huurders na het maken van reparatieverzoeken," aldus Hanneke.

Reparatieonderhoud uitbesteden

Bas en Hanneke raden een samenwerking met Reparaad zeker aan andere woningcorporaties aan. Hanneke: "Voor kleinere corporaties kan Reparaad veel opleveren. Grote woningcorporaties met een eigen technische dienst kunnen ook profiteren van de gespecialiseerde diensten van Reparaad. De omgang met huurders is essentieel voor hun tevredenheid, en Reparaad levert daarin kwaliteit."

Over Woningstichting Tubbergen

Woningstichting Tubbergen (WST) is een lokaal georiënteerde woningcorporatie met 1.050 verhuureenheden, actief in het dorp Tubbergen en de omliggende negen kernen van de gemeente. Met een team van 14 medewerkers werkt WST nauw samen met andere corporaties in Noord-Twente voor beleidsvorming en diverse zorgpartners.

Deel deze pagina