Contact
Een reparatieverzoek indienen? Mail naar opdrachten@reparaad.nl
Sinds 1 januari bundelen Reparaad (actief in dagelijks vastgoedonderhoud) en The Maintenance Company (actief in onderhoud aan apparaten en systemen) hun kennis en vakmensen. Daarmee worden ze een totaalaanbieder voor onderhoud. “Belangrijk is ook dat onze vakmensen binnen het bedrijf nieuwe groeimogelijkheden krijgen”, zegt directeur Brian Timmerman.
Reparaad en The Maintenance Company zijn allebei dochterondernemingen van ADG dienstengroep. “Binnen ADG kijken we natuurlijk altijd om ons heen: welke bedrijven zitten dicht bij elkaar? Kunnen we elkaar versterken in een samenwerking of een fusie? Reparaad en The Maintenance Company zitten dusdanig dicht bij elkaar, met dezelfde klantenkringen, soortgelijke werkzaamheden en dezelfde backoffice-activiteiten, dat het een logische stap is om te gaan integreren”, zegt Brian Timmerman, algemeen directeur van Reparaad. “Vanuit Reparaad deden we al de backoffice voor The Maintenance Company, dus we kenden de organisatie goed.”
De twee bedrijven zijn allebei actief in het onderhoud van vastgoed, waarbij hun werkzaamheden gedeeltelijk overlappen en elkaar gedeeltelijk aanvullen. Timmerman: “Reparaad kent twee typen dienstverlening: het technisch huismeesterschap, dus het dagelijks technisch beheer van locaties, en de rol van de allround servicemonteur, dus een vakman die met een busje op afroep komt. Dat laatste lijkt het meest op wat The Maintenance Company doet. The Maintenance Company doet onderhoud en reparaties aan apparaten en systemen, denk aan koffie- of vendingautomaten, koelinstallaties, printsystemen, lift- en roltrapinstallaties.”
Met de fusie tussen de twee bedrijven ontstaat een organisatie die een totaalaanbieder is in onderhoud en service. “We bieden voortaan een nog breder palet aan diensten aan, zodat onze klanten hun vragen bij één partij kunnen neerleggen. We zijn een one-stop-shop geworden voor onze klanten. Binnen onze organisatie zien we dat we elkaar kunnen versterken. We kunnen sneller, slimmer en beter werken en hebben meer mankracht.”
Er is nog geen nieuwe naam: de namen Reparaad en The Maintenance Company blijven in eerste instantie gebruikt worden. “Vanaf kwartaal twee gaan we de branding heroverwegen. Dat betekent dat de klant voorlopig nog de bekende logo’s ziet. Toch zal de klant het verschil al meteen merken. Klanten die voor verschillende vragen contact hadden met ons allebei, hebben voortaan voor al hun servicevragen een single point of contact. Bepaalde spelregels van Reparaad, zoals vaste overleggen één keer per maand of kwartaal, nemen we mee. We zien dat klanten dat prettig vinden.”
“We zijn een mensenbedrijf”, benadrukt Timmerman. “Zonder onze helden, de vaklieden, gaat het niet. Voor de eenwording hebben we een cultuurprogramma met de naam ‘Eén team, één taak’. Zowel in de voorbereidende fase als in deze beginfase van de integratie nemen we de monteurs zorgvuldig mee in het proces. Er zijn meerdere bijeenkomsten geweest waarin we de monteurs hebben bijgepraat over de plannen. Wat opviel: de monteurs van beide teams kijken met dezelfde bril naar de wereld en hebben dezelfde kernwaarden. Bovendien zagen ze meteen veel voordelen: ‘Dit is een vakgebied dat ik interessant vind, zou dat iets voor mij kunnen zijn? Kan ik een keer meelopen?’ Je ziet kruisbestuiving bestaan. Dat moedigen we aan. Op deze manier kan je mensen binnen je bedrijf meer groeimogelijkheden geven. Iemand kan starten met een beperkt opleidingsniveau en bij ons stappen maken naar wat hogere technische niveaus. Mensen krijgen de ruimte om door te groeien en betekenisvol werk te doen. Je hebt te maken met vakmensen die leergierig zijn. Zo bieden we, mede door de fusie, levensbestendig werk.”
Bron: vakblad SGA
Tekst: Nolanda Klunder